”Man kan tänka på ett stycke musik som en representation av ett samhälle som man skulle vilja leva i.”
John Cages komposition Ryoanji från 1983 hämtar sitt namn från en japansk zenbuddistisk trädgård. Stycket består av fem solostämmor – bastrombon, flöjt, röst, oboe, kontrabas – och slagverk. Dessa kan framföras i olika kombinationer men alltid tillsammans med slagverksstämman. I vår föreställning framförs stycket av slagverk, trombone och bandstämmor.
Så här går det till:
Fem dansare går in i den värld och koncentration som Cages musik erbjuder. Oundvikligen möts de och observerar de rörelser och de vägar som de andra tar, men varje enskild dansare är angelägen om att genomföra sin sekvens och fullfölja sina val. Vid en viss punkt i tiden kan människorna – och rörelserna – bara leva vidare om de lånar av varandra, smittas. Den personliga sekvensen utökas och förändras och bilden av subjektet likaså.
Koreografin är i vissa delar styrd av slumpen varför alla föreställningar är unika.
Föreställningen kan beskrivas som ett socialt projekt, eller ett anarkiskt-harmoniskt projekt (Cage talade ibland om viljan att åstadkomma anarkisk harmoni) och verket baseras delvis på Cages tankar om samtidighet snarare än kronologi, om förändring snarare än kausalitet och om slumpen som avgörande faktor.
Spelades den 24-27 november 2012 på Dansens Hus.
DANSARE:
Anna Pehrsson, Pontus Pettersson, Love Källman och Tove Brunberg
MUSIKER:
Ivo Nilsson och Jonny Axelsson
Koreografi, regi: Johan Petri
Dramaturgi: Tora von Platen
Musikalisk ledning: Ivo Nilsson
Maskmakare: Susanne von Platen
Kostym: Filippa Hanzon
Ljusdesign: Jenny André
Ljuddesign och livemix: Niklas Billström
Scenmästare: Anders ”Lillis” Lindholm
Producent: Suzi Ersahin
John Cage föddes 1912 och Alice Kollektiv vill med föreställningen hylla honom på 100-årsdagen.